(24) Istighfar

Posted by Mohammad Afieq ibn Ismail on Saturday, June 8, 2013 | 0 comments


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Setelah sekian lama menggunakan platform Tumblr, ana berasa terpanggil ke sini.

Iman itu bagaikan putaran roda, sebentar ianya berada di atas, sebentar lagi ianya berada di bawah. Namun, itulah hakikat sebuah kehidupan. Sebaik-baik sebuah kehidupan adalah istiqamah dalam melakukan kebaikan dan meninggalkan kemungkaran. Sekiranya kita gagal istiqamah dalam melakukan kebaikan dan meninggalkan kemungkaran, maka dengan itu, lebih baiklah kita sentiasa bertaubat setelah melakukan kemungkaran samada secara sengaja mahupun tak sengaja. Itulah tajuk yang ingin ana sampaikan pada hari ini, Istighfar.

Istighfar adalah memohon ampun kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala dengan kalimat "Astaghfirullahal'adzim" atau kalimat lain yang sama makna. Pernahkah kita merasakan diri kita ini hina, berlumuran dengan dosa, kotor, jijik ataupun yang seangkatan dengannya? Astaghfirullahal'adzim. Sesungguhnya tidak ada yang maksum selain daripada Nabi dan Rasul yang telah diangkat olehNya. Istighfar adalah antara doa keampunan setelah kita sedar bahawa kita melakukan kesilapan yang menyebabkan kemungkaran Allah SWT. Mudah, ringkas dan padat, tapi tidak ramai yang rajin membasahi lidah mereka dengan istighfar termasuklah diri ini yang serba kekurangan.

"Istighfar merupakan yang paling utama dan patut selalu dilakukan oleh seorang muslim" (Sayyid Muhammad Alawi Al-Maliki)

Sayyid Muhammad Alawi Al-Maliki (ataupun lebih dikenali sebagai Abuya Maliki oleh anak muridnya disebabkan sifat kebapaan yang ditunjuknya); mengatakan istighfar itu adalah perlu dan patut dilakukan oleh seorang muslim kerana beliau sedar bahawa setiap insan yang bernama manusia ini akan sentiasa melakukan kesilapan dalam kehidupan seharian mereka. 

Adakah kita terlalu sombong kepada Pencipta sehinggakan lidah kita merasa berat untuk beristighfar? Adakah kita sentiasa mengatakan bahawa esok masih ada peluang lagi untuk kita bertaubat? Adakah kita masih bergembira di takuk yang lama yakni di takuk yang penuh dengan kemungkaran Allah SWT? Adakah kita biarkan diri kita lalu mengatakan bahawa segalanya telah ditetapkan oleh Allah SWT? 

Astaghfirullahal'adzim, sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun, Maha Penyayang dan Maha Pengasih. Kita sentiasa terlupa bahawa Allah SWT sentiasa mendengar rintihan hambaNya dan tidak pernah sesaat mahupun sedetik Allah SWT terlepas pandang doa hambaNya. Hadirkanlah istighfar kita dengan keikhlasan serta tetapkan niat kita agar Allah SWT mengampuni dosa-dosa kita. Pernahkah kalian mendengar kisah Rabiatul Adawiyah?


Rabiatul Adawiyah pernah menyebutkan; "Istighfar 'ala istighfar". Iaitu satu Istighfar disebutkannya memerlukan istighfar lagi untuk istighfar itu. Kerana mungkin saja istighfar yang pertama itu lari niatnya. Sengaja nak ditunjuk-tunjuk supaya disebutkan kita ni seorang yang selalu beristighfar. Lalu ia tak diterima Allah. Itu tahapan Rabiatul Adawiyah yang bersih hatinya. Beliau diiktiraf sebagai ahli sufi yang sangat tawadhu' kepada Allah.

Antara sedutan daripada kisah-kisah Rabiatul Adawiyah. Antum bolehlah google tentang kisah-kisah para sufi yang lain. Semoga Allah SWT merahmati dan memberkati kita semua. Astaghfirullahal'adzim sekiranya ana menulis artikel ini dengan rasa riak, ujub mahupun takabbur. Semoga Allah ikhlaskan hati ini untuk berjuang dan meneruskan perjuangan para Anbiya' terdahulu. Wallahualam. Assalamualaikum.