[6] Memahami Antara Satu Sama Lain

Posted by Mohammad Afieq ibn Ismail on Tuesday, February 23, 2010 | 0 comments

________________


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Terdetik pulak kat hati ni nak cakap pasal memahami antara satu sama lain (Understanding to each other) tak kira dgn ibu bapa ke, kawan-kawan ke. Manusia adalah unik, perasaan dan emosi seseorang tak sama antara satu sama lain. Jadi, untuk kita memahami sahabat atau kawan-kawan atau org yang tidak kita kenali adalah sesuatu yang terlalu sukar, apatah lagi sekiranya kita kurang mengetahui persekitaran individu tersebut. Aku terbaca satu blog (Syifa' Mardiyyah) dan aku ingin menghighlightkan ayat dr artikelnya,

"Doktor memberi ubat untuk mengubati fizikal manusia, namun kaunselor menyediakan ubat untuk emosi manusia. dan ubat itu adalah dengan kata-kata"




Sangat berat tangungan kauselor tersebut, kerana kiranya dia tersilap cakap atau gaya penyampaian boleh menyebabkan gangguan kepada emosi individu/klien nya. Itu luahan hati seorang kaunselor, apatah lagi kita untuk memahami manusia di sekeliling kita?

Memahami seseorang bereti kita cuba mendekatkan diri kita kepada diri individu tersebut dengan pelbagai pemboleh ubah, samada keadaan dirinya, masalahnya, emosinya malah setiap kata-kata dan nadanya perlu kita dengari untuk kita mengetahui apakah terbaik untuknya dan membantu dirinya untuk mengurangkan bebannya. Memang betul! Aku setuju bahwa tiada orang yang boleh membantu dirinya kecuali Allah dan diri individu itu sendiri, namun perlunya kita sebagai seorang insan cuba untuk membantu individu tersebut bagi meringankan beban yang ditanggung oleh nya.




Adapun ayat dan hadits yang berhubungan dengan manusia tidak terbatas pada ayat dan hadits yang hanya membicarakan an-nas, an-nisa, ar rijal, dan sebagainya. Selain itu membahas manusia dalam konteks al Quran dan Hadits juga bererti membahas berbagai sifat dan sikap manusia dan berbagai sifat yang sebaiknya dimiliki manusia, misalnya: mukmin, muslim, muttaqien yang merupakan sifat yang dapat dimiliki oleh manusia, sabar, ikhlas, syukur yang merupakan sikap yang dapat dimiliki manusia, serta sifat-sifat Allah yang terkandung dalam asmaul husna yang sebaiknya dimiliki manusia.




InshaAllah, artikel ini akan diperbaikikan sekali lagi kerana terlalu luas bagi aku nak terangkannya dengan lebih mendalam, lagi-lagi dengan diriku yang serba kekurangan sekarang, namun selain Allah dan diri ini, keluarga dan sahabat handai sentiasa disekelilingku untuk membantu diri yang lemah ini bangun semula dan terus maju ke hadapan. Allah menggalakkan kita untuk saling bantu membantu, memahami antara satu sama lain adalah salah satu daripadanya.

Blogger Templates