[12] Siapakah KITA?

Posted by Mohammad Afieq ibn Ismail on Monday, March 8, 2010 | 0 comments

Part 1 of 3

“Ini Sejarah Kita”

Pada mulanya soalan ini ditujukan kpd ana, ana memikirkan, sejarah diri ana? Jadi ana menjawab, bapa ana dari Kelantan, mak ana dari Sarawak, dan ana tinggal di Miri, Sarawak. Disbbkan bapa ana melayu, maka ana salah seorang melayu. Mase kecik ana selalu susahkan mak bapa ana, ana belajar di tadika bina Miri, kemudian sekolah rendah di SK(A) Miri kemudian sambung di Kolej Tun Datu Tuanku Haji Bujang. Selepas itu, ana yang mengambil bidang perubatan. Dan ana muslim. Itulah diri ana. Kemudian, ana menghadirkan diri ke isk (ini sejarah kita), soalan pertama bukanlah Apakah sejarah kita?, tapi, soalan pertama adalah Siapakah "Kita"? Siapakah diri antum? Adakah antum pelajar? Bakal engineer? Bakal pilot? Bakal doctor? Bakal mekanik? Ataupun adakah antum Melayu? Bidayuh? Iban? Melanau? org negri? Ataupun ADAKAH ANTUM MUSLIM? Ataupun, antum menggelar diri antum "Saya pelajar Melayu Muslim" ?

Siapakah Kita? Pelajar? Pelajar ada had jangka masanya, sampai umur kita dalam lingkungan 30-40thn, masyarakat sekeliling kita takkan la masih memandang kita sebagai seorang pelajar lagi. Walaupun diri kita masih belajar, namun pandangan luar takkan menganggap kita sebagai seorang pelajar. Kemudian, Melayu? Adakah bangsa ditentukan oleh diri sendiri? Ana seorang Melayu/Melanau (Bapa Melayu, Mak Melanau), adakah ini kehendak ana? Tak, ini adalah disebabkan asal usul nenek moyang ana, ana tidak salahkan salah silah keluarga ana, tapi jika ana ingin menjadi bangsa Kadayan, dapatkah ana tukarkan status Bangsa ana? Tidak! Tidak sesekali! Maka, dalam isu Siapakah Kita? ini, bangsa bukanlah sesuatu yang penting dalam menilai siapakah diri kita ini. Allah tidak mengenal seseorang itu dengan status seseorang, bangsa ataupun dimanakah salah silah keluarganya. Allah hanya melihat hati dan perbuatan hambaNya yakni islam, bukan pada bangsa dan rupa seseorang.

“Sesungguhnya Allah tidak memandang jasadmu dan rupamu. Tetapi Allah memandang pada hatimu dan amalmu.” (Hadith Riwayat Muslim)

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).” (Al-Hujurat 49:13)

Maka kita adalah muslim dan setiap mereka yang beriman adalah adik beradik kandung kita. Salah satu contoh terbaik ialah kisah salah seorang sahabat Rasulullah iaitu Mus'ab Umair. Selepas kemenangan umat islam semasa perang Badar, tahanan-tahanan perang diikat kedua-dua tangannya, salah seorang daripada banduan tersebut ialah adik kandung Mus'ab Umair. Dia meminta Mus'ab agar melonggarkan ikatan tangannya kerana sakit, namun Mus'ab berkata "Kuatkan ikatan di tangan banduan tersebut sesungguhnya dia bukanlah adik ku, dia tidak beriman kepada Allah". Betapa tingginya iman Mus'ab Umair, sanggup meninggalkan hartanya dan keberadaannya demi Allah. Antum boleh mambaca salah satu kisah Mus'ab Umair di SINI.

Blogger Templates