[13] Islam ke islam?

Posted by Mohammad Afieq ibn Ismail on Monday, March 8, 2010 | 0 comments

Part 2 of 3

Sekiranya antum muslim, apakah agama antum? Islam? ke islam? Ade beza ke Islam dengan islam? Pada bahasa islam bermaksud tunduk, patuh dan berserah diri. Ana terfikir, jadi ade beza ke Islam dgn islam?

Watak 1 : Saya Islam. (Saya Berserah Diri)
Watak 2 : Saya islam. (Saya berserah diri)

Apakah pandangan antum? Kalau dengan pemahaman ana, Watak 1 tu, nme die Islam, Watak 2 tu, die seorang islam. Mengapa ana berkata demikian? Islam adalah kata kerja, maksudnya berserah diri. Sekiranya kita jadikan kata kerja tersebut menjadi kata nama, ianya hanya nama dan tak dikerjakan. Adakah antum ingin meletakkan nama islam hanya dengan nama, tapi tidak dikerjakan suruh-suruhanNya?

Tujuan kita sebagai manusia/hamba Allah ialah untuk beribadah kepada Allah dan mengingati kepada yang terleka (Ub'diah dan Khalifah).

“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. Aku tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki pemberian dari mereka, dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi makan kepadaKu. Sesungguhnya Allah Dia lah sahaja Yang Memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dia lah sahaja) Yang Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh kekuasaanNya.” (Az-Zariyat 51:56-58)

Manusia mungkin keliru mengenai tugas utama mereka iaitu menjadi hamba Allah dan menuruti segala perintahNya. Mereka mungkin mengejar perkara yang sudah lama ditetapkan oleh Allah antaranya persoalan rezeki dan kebahagian duni lagi-lagi setelah Allah turunkan penyakit wahan kepada diri kita iaitu penyakit CINTAKAN DUNIA DAN TAKUT MATI.

“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): “Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?”. Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya”.” (Al-Baqarah 2:30)

Tugas Khalifah mungkin silaah ertikan sebagai satu tanggungjawab politik atau sekadar memakmurkan bumi Allah. Sedangkan islam menyarankan supaya semua manusia agar tunduk kepada Allah dan memenuhi tujuan penciptaan mereka. Oleh itu, tugas khalifah adalah untuk memastikan manusia terus berada atas landasan Ibadah kepada Allah.

Blogger Templates