[15] Islam dalam kehidupan ana

Posted by Mohammad Afieq ibn Ismail on Monday, March 15, 2010 | 0 comments

Assalamualaikum dan salam sejahtera, setelah sekian lama ana tidak berkongsi pengalaman ana. Asyik-asyik cut n paste artikel orang jer, hehe. Jadi, malam ni tetiba ana ingin berkongsi pengalaman ana setelah mempraktikan cara hidup ana dengan cara yang diajar oleh islam. Islam terlalu sempurna, sekiranya diletakkan sebagai prinsip-prinsip hidup, hidup antum akan menjadi lebih bermakna.

Allah berfirman:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ

“Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu”. (Al-Baqarah:208)



Dahulu, ana selalu pasang niat hanya untuk diri ana, contohnya, "ana nak belajar bidang perubatan ni dengan harapan nak kerje kat hospital, pastu klo ade peluang, dapat hospital swasta, takpun buka klinik sendiri". Itu hanya salah satu contoh, byk lagi contoh-contoh niat ana yang hanya pentingkan diri ana sendiri, langsung tidak terniat untuk buat sesuatu demi Allah azzawajalla.

Bayangkan, kita sekarang bagaikan di pentas, ape yang kita dpt di dunia ini hanya bagai prop di pentas tayangan. Langsung ana terlupa bahawa dunia yang kekal iaitu akhirat, di sanalah dunia sebenar. Ana tidak menyatakan kita abaikan dunia, hanya bekerja untuk akhirat. Sekiranya kita memahami islam, praktik kan dalam hidup seharian, itulah islam. Berjaya di dunia dan di akhirat.

Setiap kali ana tidur, setiap kali ana membaca artikel, setiap kali ana menulis artikel untuk dikongsi kita bersama, setiap kali ana keluar dari hostel ana, ana sentiasa mengingati diri ana supaya sentiasa berniat demi Allah, biar Allah meredhai segala tindak tanduk ana dan permudahkan hari-hari ana, jauhi ana dari godaan syaitan dan hawa nafsu sesungguhnya ana hanyalah hambaNya yang terlalu lemah.

Allah tidak pernah mengabaikan kita, bagi sesiapa yang rasa dirinya terlalu hina, atau rendah diri kerana selama ini langsung tidak beriman kepadaNya, segeralah taubatmu, kerana Allah maha pengampun. Ana ialah contohnya, ana dibekalkan ilmu agama dari bapa ana, namun ana langsung tidak menghargainya, ana mempersiakannya. Namun, alhamdulillah, ana sekrang berserah sepenuh diri kepada Allah dan inshaAllah sekiranya Allah mengizinkannya, ana akan tetap terus beriman kepadaNya dan akan bersungguh untuk melakukan dakwah dan tarbiyah demi agama islam yang ana berserah diri.

Semoga, kita dapat melakukan sedikit sebanyak pengisian walaupun ana tahu, ana hanyalah hambaNya yang terlalu lemah dengan dugaanNya. Allahuakbar!

Blogger Templates