[14] Faham vs Tahu

Posted by Mohammad Afieq ibn Ismail on Monday, March 8, 2010 | 0 comments

Part 3 of 3

عن أبي هريرة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:

(( من يرد الله به خيرا يفقهه في الدين )). صحيح البخاري ومسلم
“Sesiapa yang Allah mahukan kebaikan baginya, Dia (Allah) memberikannya kefahaman dalam Ad-Din” (Hadith Sahih Al-Bukhari dan Muslim)

Tanda kasih sayang Allah pada hambaNya adalah dengan mengurniakan kefahaman ad-Din kepadanya, iaitu kefaham dalam cara hidup. Dan kefahaman tersebut bukanlah boleh diperolehi dengan kefahaman akal tapi hanya boleh diperolehi dengan kefahaman hati. Sebagai contohnya, boleh ke tak antum fikirkan, logik ke tak Allah memerintahkan perempuan untuk bertudung, tutup segala aurat di tengah-tengah teriknya sang matahari menyinari bumi? Berpeluh dan basah menyebabkan si perempuan tidak selesa semasa keluar berjalan-jalan. Logik ke tak?

Langsung tidak logik kalau difikirkan dengan akal, tapi, jika difahami dengan hati, Setiap suruhan Allah pasti memberi hikmah-hikmahnya tersendiri. Ganjaran yang Allah berikan kepada manusia yang mentaati suruhanNya terlalu besar untuk dibayangkan. Fahamilah, sekiranya berfikir dengan akal, ianya hanya memberi kelogikan tanpa memikirkan hikmah tersirat yang tidak dapat difikirkan dengan akal.

Sebagai contoh yang kedua lagi, betapa kerasnya bishop-bishop di Barat mempelajari al-Quran, menterjemahkan kepada bahasa ibunda mereka, namun maksud-maksud yang mereka dapati hanyalah maksud yang dilahirkan oleh akal logik, bukannya hati. Betapa teruknya Allah memerintahkan untuk pencuri dipotong tangan dalam pandangan mereka. Setiap suruhan Allah, fahamilah dengan hati, suruhan agama tidak dapat difahami dengan akal logik. Allah Maha Mengetahui. Allahhuakbar.

Hadith Logam
Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya: “Para manusia ini adalah bagaikan benda logam,sebagaimana juga logam emas dan perak. Orang - orang pilihan di antara mereka di zaman Jahiliyah adalah orang - orang pilihan pula di zaman Islam, jikalau mereka menjadi pandai - dalam hal agama. Ruh-ruh itu adalah sekumpulan tentera yang berlain-lainan, maka mana yang dikenal dari golongan ruh-ruh tadi tentulah dapat menjadi rukun damai, sedang mana yang tidak dikenalinya dari golongan ruh-ruh itu tentulah berselisihan - maksudnya ruh baik berkumpulnya ialah dengan ruh baik, sedang yang buruk dengan yang buruk.” (Riwayat Muslim). Imam Bukhari meriwayatkan sabda Nabi s.a.w. Al-Arwah dan seterusnya itu dari riwayat Aisyah radhiallahu ‘anha.

Nilai logam tidak akan berubah dalam mana-mana zaman. Sebagai contohnya, pisau? Dari zaman Paleolitik, pisau berunsurkan tajam. Hujung pisau kenalah tajam untuk memotong sesuatu. Sehingga sekarang, hujung pisau adalah tajam. Begitulah maksud hadith di atas. Namun, apabila seseorang telah faham sesuatu, kekuatan dirinya (Logam) dapat digunakan untuk menyokong samada jahiliyyah ataupun menyokong islam - segalanya bergantung pada kefahamannya. Ana letakkan pisau sebagai contoh sekali lagi kerana ianya contoh yang senang. Pisau, dicipta untuk memotong daging-daging dan sayur-sayuran serta bawang. Itulah tujuan ciptaan nya. Namun, sekiranya antum bayangkan pisau tersebut mempunyai roh seperti manusia. Maka, terpulang kepada fahaman ia untuk melakukan suruhan kita ataupun melakukan sesuatu yang kita tegahkan - membunuh. Sama seperti kita, kita dicipta untuk beribah kepada Allah, dan ingatilah suruhan Allah kepada golongan-golongan yang leka. Itulah tujuan ciptaan kita, namun kita leka, kita terlampau sayangkan dunia sehingga terlupa tujuan utama kita wujud di dunia ini.

Faqahu dan faqihu (Memahami ilmu Fiqh dan Memahami islam)
Tidak semestinya, untuk kita memahami islam kita perlu memahami ilmu fiqh yang mendalam dan tidak semestinya memahami ilmu fiqh dapat membawa kita kepada kefahaman islam.

Hati ialah unsur yang digunakan untuk faham

“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.” (al-A'raf 7:179)

Allah mencipta pada manusia 3 anggota: mata untuk melihat, telinga untuk mendengar dan hati untuk memahami. Hati yang menentukan kefahaman seseorang bukannya otak ataupun akal manusia. Apa yang difahami oleh hati pasti mempengaruhi kehidupan seseorang tetapi kefahaman daripada akal belum tentu akan mengubah kehidupan seseorang.

Blogger Templates